Teman2 Inspirasiku...terima kasih...

Wednesday, January 11, 2012

Spagheti cinta...???..dihidang dgn penuh kasih sayang..ngeee






 Assalam...teman2 dialam maya...hmmm..hari ni saya nak masukkan resepi spaghetti saya ni..bukan apa...untuk simpanan dan rujukan...nak share kalau sudi silakan...maklumla..saya ni masih kategori belajar memasak lagi..yg mana saya buat menjadik..kena simpan la resepi tu elok2..kang lupa pulak..hehehe...pic ni pic yg posing lama dh..spaghetti yg baru buat x sempat posing..habis dingap masuk ke perut..hehehe...ala..kira aci la kan..meh tgk resepinye...
Spaghetti Cinta...kuikuikui..saja nama over gitu..

Bahan2nya...

  • 500 gm Authentic Italian Quick cook spaghetti(tesco)
  • 1 botol 350gm sos spaghetti (Kimball)
  • 400 gm daging ayam kisar (ayamas)
  • 1 tin 420 gm cendawan mushroom (ayam brand)-dipotong suka hati
  • 10 biji chickenball
  • 3 pc frankfutter  -dihiris 1cm tebal
  • 2-3 ulas Bawang besar(merah) –dipotong dadu
  • 3 biji tomato fresh-dipotong dadu
  • 15 biji cili kering (dikisar bersama 1 ulas bawang besar(merah)
  • Tambahan..
  • 2 peket serbuk sup segera cendawan ayam (campbells)
  • 1 kiub pati ayam knor.



Caranya…
Tumis bawang yg dipotong dadu sampai naik bau dan kekuningan…masukkan ayam kisar..sampai agak masak..masukkan cili  kisar…sampai cili masak..masukkan tomato yg dipotong dadu…masak agak sebati..masukkan  sos spaghetti Kimball+air (2 botol sos tu)..masak lagi sampai agak pekat..masukkan chickenball + frankfutter (kalau nak rangup boleh tambah carrot yg dipotong halus2)kalau pekat  sgt tambah air sikit lagi…masukkan garam(saya boh 1 sudu  teh je) gula  (2 sudu teh)…kacau lagi..then masukkan 1 kiub ayam knor tadi..kacau lagi baru masukkan mushroom…kacau siket..masukkan  serbuk sup segera …kacau bagi sebati..siap..rasa la ikut selera sendiri (tambah @ kurang apa yg patut..)
Spaghetti pulok..masak air dlm periuk..masukkan 2 sudu minyak masak …dah panas..masukkan spaghetti yg  dibasuh dulu ye… :D… sampai lembut ikut selera sendiri…
Siap da…selamat mencuba…
(yg jenama tu ikut suka la ye…saja boh  brand yg saya selalu guna..kot senang nak cari)
Terima kasih sangat pada adik Oon Aqma yg mula2 ajar buat spaghetti ni..pastu saya tambah itu,ini siket jadila resepi versi saya sendiri hehehe(boleh ke mcm tu..hhehe)

No comments:

Post a Comment