Teman2 Inspirasiku...terima kasih...

Monday, January 9, 2012

Apam dot-dot...di tgh malam....layannnn...




Assalam sume teman-teman...huhu..nak betulkan tulang belakang ni kejap...maklumlah ...baru lepas mengedot..hehehe..tempahan dari teman dari KL nu..sahabat baik allahyarhamah adik saya...ni first time nk poslaju jauh ni..sebelum ni sume tempahan by hand aje..huhu..kena pikir packingnye pulak..hmmm..xpe..rezeki..lagipun x baik hampakan org jauh..hehehe...katanye nk filling strawberry  & blueberry...saja saya bagi lebih sikit,letak filling apple...harap nora berpuas hati ye...:)..dah terlanjur update pic apom dot-dot nih..meh kita share resepi dia..resepi asal saya amik dari blog anjung nory..tapi saya dh ubahsuai ikut kesesuaian saya dan untuk kegebuannye yg saya suke..hehehe..gebu..gebu..gebu...
 Bahan-bahan
  • 3 biji telur - dari peti sejuk –B size
  • 265 gm tepung gandum
  • 220 gm gula halus
  • 180 gm susu segar
  • 3 sudu teh baking powder
  • 1 sudu kecil ovallete
  • Filling secukupnya
  • Pewarna ikut suka
  • 1 sudu perasa vanilla

Cara-cara
  •  Su  pukul telur+gula+ovelet+vanilla flavor  dulu sampai kembang gebu(lagi lama+laju pukul lagi bagus)…baru masukkan yg lain pulak..
  • Masukkan baking powder+tepung gandum+susu segar..pukul lagi hingga rata sebati.
  • Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian & titiskan pewarna mengikut citarasa.
  • Masukkan setiap warna ke dalam piping bag (atau beg plastik yang bersih).
  • Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan lompang.
  • Picitkan blueberry filling secukupnya.
  • Picitkan lagi adunan yang berlainan warna sehingga ¾ penuh.Kemudian dot dot kan dengan warna pilihan.
  • Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10-15 minit(masa ikut periuk kukusan masing2..) Guna api sederhana. Jangan gunakan api besar semasa mengukus untuk mengelakkan apam ni jadi merekah/mekar. Balut tudung periuk dengan kain bersih untuk mengelakkan air wap kukusan menitis jatuh ke atas apam dan menyebabkan apam tidak cantik.
  • Nak lagi cantik deko la dgn imaginasi dan warna2 yg terang.. 
  • petua su* semasa buat apam dot2,jgn pasang kipas angin/syiling...(apam akan banyak gelembung angin nanti...hehehe..terpulangla nk follow ke x petua ni...:) )

memang ramai yg dh ada resepi apom dot2 nih,termasuk resepi yg dh diolah semula mcm resepi di blog saya ni....saja je saya share disini untuk diri saya sendiri pd masa depan..dan kalau ada yg ndak share resepi ni pun..silakan..ehehe...ha..dah siap pun update..hmmm..nak kena siapkan bluberry cheesetart pulak...pastu nak kena packing cam yg Onecyiety Mohd Usop ajarkan..okey yye teman2...esok la saya updatekan pulak rupe cheesetart saya tu..assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.....

No comments:

Post a Comment